Harri Vuorenpää

Kaikki blogit puheenaiheesta Oppiminen

Onko lapsesi arviointi perusopetuslain mukaista?

Pomarkun yhteiskoulun oppilas Jenny Vuorisalo kirjoitti napakan mielipidekirjoituksen (SK 8.3.2019) kokemastaan epäoikeudenmukaisuudesta suomalaisessa koulujärjestelmässä. Vuorisalo kritisoi opettajan valtaa tehdä tai valita kokeensa itse: ”Miksi kaikilla samalla luokka-asteella olevilla ei ole samantasoista koetta, vaan kokeen vaativuus on opettajan määriteltävissä? Eikö se sodi kaikkea perusopetuksen periaatteita vastaan? Eikö juuri se aseta oppilaat eriarvoiseen asemaan eri koulujen ja opettajien välillä?”

Valtuustoaloite koulupäivän myöhäistämisestä ja aikataulujen yhdemukaistamisesta

Lohjan kaupunginvaltuusto

Valtuustoaloite

Myöhäistetään koulupäivät alkamaan aikaisintaan yhdeksältä ja suunnitellaan koulupäivät niin, että koululaisilla olisi mahdollisimman yhdenmukaiset aikataulut

Esitän, että Lohjan lasten, nuorten ja perheiden lautakunta ohjeistaa Lohjan kouluja noudattamaan opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän suositusta vuodelta 2015, jonka mukaan koulupäivien tulisi alkaa vasta yhdeksältä.

Helsingin ryhdyttävä toimenpiteisiin poikien syrjäytymisen ehkäisemiseksi

 

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut. 

Käsittelemme tänään esitysehdotusta liittyen kestävän hyvinvoinnin mittaamiseen. Esitysehdotuksessa todetaan muun muassa näin: Kestävän kasvun turvaamiseen sisältyy yhtenä alateemana lasten ja nuorten hyvinvointi ja syrjäytymisen ehkäisy. 

Kestävän hyvinvoinnin kannalta erityisesti tämä lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy on aihe, johon haluan tarttua nyt hieman erilaisesta näkökulmasta ja nostaa erityisesti esiin poikien syrjäytymisen näkökulman. 

Mitä olen oppinut yrittäjänä

Tänään vietetään yrittäjän päivää. Itselläni tulee tänä syksynä täyteen jo 12 vuotta yrittäjänä. Ensimmäiset kahdeksan kuluivat markkinointiviestintäalan pienyrityksen ruorissa, viimeksi kuluneet neljä puolestaan yhden naisen konsulttiyrityksessä. Neljä vuotta sitten ryhdyin myös sijoittamaan startup-yrityksiin.

Olen monesti sanonut, että ensimmäinen firmani oli minulle tosielämän kauppakorkeakoulu, ja hallitustyö startupeissa puolestaan tosielämän MBA-tutkinto. Olen oppinut aivan huikean määrän asioita, ja aika monet niistä kantapään kautta.

Työnantajienkin panostettava lisää jatkuvaan oppimiseen

Jokaisella on vastuu kehittää osaamistaan ja valtion tärkeä tehtävä on tarjota koulutusta - näiden lisäksi yrityksillä on merkittävä vastuu jatkuvasta oppimisesta , mikä toteutuu tällä hetkellä valitettavan huonosti. Taantuman aikana koulutuskuluja karsittiin merkittävästi ja voidaan sanoa jopa syntyneen koulutusvelkaa monissa yrityksissä. Nykyisen teknologisen kehityksen vauhdissa tällä voi olla vakavia seurauksia.

Gabriel Heller Sahlgren: Älkää valitko sitä tietä!

24.4. HS  

Ruotsalaistutkija varoittaa: Suomi toistaa uudessa opetus­suunnitelmassa Ruotsin virheet – ”Pelkään, että sitä tullaan katumaan, koska me kadumme nyt”

Ruotsi antoi 1990-luvulla oppilaille paljon vastuuta omasta oppimisesta, mutta nyt kokeilu alkaa olla ohi. HS tutustui Ruotsin nykyisiin opetusmetodeihin yläkoulussa Södertäljessä.

Pitäisikö viittaaminen kouluissa kieltää?

Helsingin Sanomat 17.4.2018 uutisoi ”Erot tyttöjen ja poikien koulu­menestyksessä repeävät ylä­luokilla – nyt tutkijat ehdottavat opintojen jakamista neljälle vuodelle”. Äkkiseltään en ehdotusta kannata, koska mielestäni kyse on oppimisen motivoinnin ongelmista. Sen sijaan seuraava lainaus kyseisestä jutusta saattaa osua yllättävän oikeaan: ”Nykyopetussuunnitelman mukainen jatkuva arviointi esimerkiksi tuntiosaamisen perusteella ei tutkijoiden mukaan ehkä sovikaan pojille.

Laadullista ajattelua -aitoa vaikuttavuutta

Puhutaan laadullisesta ajattelusta, johon kytkeytyy empatia.  Vuorovaikutuksesta, jossa on tilaa tunteille. Huolista, joita luottamuksen lisääntyminen poistaa. Näistä seikoista muodostuu vaikuttavuus ihmisten kohtaamisissa.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä