Harri Vuorenpää

Oppiminen

Mitä olen oppinut yrittäjänä

Tänään vietetään yrittäjän päivää. Itselläni tulee tänä syksynä täyteen jo 12 vuotta yrittäjänä. Ensimmäiset kahdeksan kuluivat markkinointiviestintäalan pienyrityksen ruorissa, viimeksi kuluneet neljä puolestaan yhden naisen konsulttiyrityksessä. Neljä vuotta sitten ryhdyin myös sijoittamaan startup-yrityksiin.

Olen monesti sanonut, että ensimmäinen firmani oli minulle tosielämän kauppakorkeakoulu, ja hallitustyö startupeissa puolestaan tosielämän MBA-tutkinto. Olen oppinut aivan huikean määrän asioita, ja aika monet niistä kantapään kautta.

Työnantajienkin panostettava lisää jatkuvaan oppimiseen

Jokaisella on vastuu kehittää osaamistaan ja valtion tärkeä tehtävä on tarjota koulutusta - näiden lisäksi yrityksillä on merkittävä vastuu jatkuvasta oppimisesta , mikä toteutuu tällä hetkellä valitettavan huonosti. Taantuman aikana koulutuskuluja karsittiin merkittävästi ja voidaan sanoa jopa syntyneen koulutusvelkaa monissa yrityksissä. Nykyisen teknologisen kehityksen vauhdissa tällä voi olla vakavia seurauksia.

Gabriel Heller Sahlgren: Älkää valitko sitä tietä!

24.4. HS  

Ruotsalaistutkija varoittaa: Suomi toistaa uudessa opetus­suunnitelmassa Ruotsin virheet – ”Pelkään, että sitä tullaan katumaan, koska me kadumme nyt”

Ruotsi antoi 1990-luvulla oppilaille paljon vastuuta omasta oppimisesta, mutta nyt kokeilu alkaa olla ohi. HS tutustui Ruotsin nykyisiin opetusmetodeihin yläkoulussa Södertäljessä.

Pitäisikö viittaaminen kouluissa kieltää?

Helsingin Sanomat 17.4.2018 uutisoi ”Erot tyttöjen ja poikien koulu­menestyksessä repeävät ylä­luokilla – nyt tutkijat ehdottavat opintojen jakamista neljälle vuodelle”. Äkkiseltään en ehdotusta kannata, koska mielestäni kyse on oppimisen motivoinnin ongelmista. Sen sijaan seuraava lainaus kyseisestä jutusta saattaa osua yllättävän oikeaan: ”Nykyopetussuunnitelman mukainen jatkuva arviointi esimerkiksi tuntiosaamisen perusteella ei tutkijoiden mukaan ehkä sovikaan pojille.

Laadullista ajattelua -aitoa vaikuttavuutta

Puhutaan laadullisesta ajattelusta, johon kytkeytyy empatia.  Vuorovaikutuksesta, jossa on tilaa tunteille. Huolista, joita luottamuksen lisääntyminen poistaa. Näistä seikoista muodostuu vaikuttavuus ihmisten kohtaamisissa.

Kuka keksi uuden opsin?

Luokkani ikkunasta näin

säkkituolien saapuvan koululle päin

se ikäväni pintaan sai

ja opet kirkui, ne seonneet on opetusvirastossa kai

aktiivinen oppija nousee tuolilleen

kuka keksi uuden opsin?

 

Nähdä opetussunnitelmasta sain

logiikan katoavan  ja

kuningasideoita tuhansittain

 

iPad lensi ja laskeutui

lensi halki luokan ja radaltaan harhautui

silloin esitin kysymyksen

Koulutuksen demokratisoiminen

Suomen puoli-ilmainen koulutus on loistava rakennelma, joka tosin tulee jäämään lähivuosikymmeninä lopullisesti vanhanaikaiseksi, mikäli näin haluamme. Ja mikäli näin käy, se tulee olemaan todella hyvä asia.

 

Parkour-avatar oppii palkitsemalla

Tekoäly voi itseoppiakin kun sitä ”palkitaan”. Vai oppiko se ihan itse? Kuvassa 1 on parkouria juoksevan avatarin  tarkoin valittu palkitsemisen algoritmi. Animaatio löytyy täältä

Itse konkreettista liikkumista ei ole ohjelmoitu, reunaehdot kyllä ja gravitaatiomoottori. 

Rohkenen epäillä, että tuohonkin demoon on käytetty kymmeniä henkilötyövuosia. Julkaisussa  on  13 nimeä. Lähdeluettelossa on 31 artikkelia.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä