Harri Vuorenpää

Kaikki blogit puheenaiheesta Rautatiet

Maakunnille myös vastuuta junaliikenteestä

Toimittaja Timo Riistaniemi käsitteli (11.9.) ansiokkaasti vanhan rautatiekaluston uusiokäyttömahdollisuuksia. Mainittujen Joensuu – Pieksämäki/ Nurmes -junavuorojen lisäksi uudistetut Sm-yksiköt tosin kelpaisivat mainiosti myös vaihdottomalle yhteydelle Joensuu – Oulu. Näin junien sähkötekniikkakin tulisi hyödynnetyksi.  

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty.

Reetta Putkosen ”Pisara-totuuksia”

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen reagoi Helsingin Sanomien mielipidesivulla 15.8.2018 lehden pääkirjoitukseen 9.8.2018. Putkonen kirjoittaa myös Pisara-radasta:

Suomen tiestön korjaaminen Tallinna-tunnelia tärkeämpää

Vastikään julkaistun selvityksen mukaan lähes puolet suomalaisista kannattaa merenalaista rautatietunnelia Helsingistä Tallinnaan (IS 16.6.18). Tunnelin hinnaksi on arvioitu noin 16 miljardia euroa. Tallinna-tunnelia tärkeämpää on kuitenkin Suomen tiestön kunnostaminen - huonokuntoisia teitä riittää ja tiestön korjausvelkaa on jo yli miljardi euroa.

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Sipoon henkilöjunat saa liikkeelle halvemmallakin kuin on esitetty

Nimimerkki Lukija (SiSa 3.5) on oikeassa epäillessään HSL:n vuonna 2015 tekemän selvityksen investointivaatimuksia. Esitän kuitenkin muutamia lisähuomioita.

Lausunto liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta. Määräaikaan mennessä lausuntoja tuli 15, mutta myöhästyneitäkin näkemyksiä saattaa vielä tulla.                

HJK:n junalla Jyväskylästä Saarijärvellekin

Tämä on jatkoa 22.1.2018 julkistamaani kirjoitukseen, jonka blogitiivistelmä kannattaa lukea ajatuksenjuoksun selvittämiseksi. Lyhykäisyydessään ajatus kulkee ikään kuin Haapamäen Junakolmio Oy (HJK) olisi valittu VR:n sijasta liikennöimään myös väliä Jyväskylä – Saarijärvi.

Sivurata plus

Tiivistelmä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelmiin avata henkilöjunaliikenne kilpailulle on suhtauduttu lähinnä kielteisesti. Ennakkoluulotta asiaan suhtaudutaan lähinnä vain Pohjanmaalla, jossa viimeinen pisara oli vain aikeeksi jäänyt liikenteen lakkauttaminen välillä Seinäjoki – Jyväskylä. Siksi teen rataosia Seinäjoki – Haapamäki – Jyväskylä ja Haapamäki – Tampere (Haapamäen kolmio) koskevan henkilöjunien aikataulullisen kehittämisesityksen.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä