*

Harri Vuorenpää

Kysymys Antti Rinteelle "aliverotuksesta"

Sdp:n kansanedustaja Pia Viitanen esittää, että hallituksen tulisi ottaa käyttöön ”vielä hyödyntämättömät tulovirrat valtion budjetissa”. Hänen mukaansa esim. finanssisektori on ”aliverotettu” ja näin ollen sieltä löytyisi kivasti lisää verotettavaa. Jutussa esitetään mm. seuraavia ajatuksia: 

Sipilän hallituksen kannattaisi nyt ottaa pieni askel veropohjan laajentamisen suuntaan.”

”Tämä (finanssisektori) olisi hänen mukaansa samalla varsin oikeudenmukainen tulonlähde, sillä monet sopimuksiin sijoittajat ovat hyvin varakkaita.”

”Hän peräänkuuluttaakin hallitukselta nyt kaikkien kivien kääntämistä valtion budjetin tulopohjan laajentamiseksi. Valtion taloudellinen liikkumavara on Viitasen mukaan hyvin pieni ja siksi nyt tarvitaan fiksuja uusia avauksia.”

Eli jos nyt todellakin tarvitaan ”fiksuja uusia avauksia” ja Sdp on valmis ”kääntämään kaikki kivet” valtion tulopohjan laajentamiseksi, onko Sdp ja Antti Rinne vihdoinkin valmis keskustelemaan ammattiyhdistysliikkeiden verovapaudesta? Vai onko tämä se kivi, jota ei saa kääntää? Antti Rinne suosii itse eduskunnassa kysymyksiä esittäessään usein tyyliä ”vastatkaa kyllä tai ei”. Nyt olisi mielestäni korkea aika häneltä itseltään kysyä edellä mainittu kysymys juurikin näillä saatesanoilla.

Viitanen jatkaa: ”En voi ymmärtää, että hallitus jättää tässä taloustilanteessa selviä tulonlähteitä huomioitta.”

En minäkään. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (31 kommenttia)

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Ehdotus on hyvä, kannatetaan!

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Niin on myös tämä AY verolle.Eniten tukia kulkee tämän kautta ja tämän vaikutuksella verovaroisa

https://www.mtk.fi/mtk/fi_FI/mtk/

Käyttäjän soppakour kuva
Antti Kettunen

Mua aina kiinnostaa kun tää asia nostetaan esiin että mistä tarkalleen ottaen puhutaan? Siis miten Vuorenpään mielestä ay-liikkeen tulisi maksaa veroja ettei asiasta tarvitsisi jatkuvasti nillittää milloin kenenkin?

Käyttäjän KaripekkaHyyti kuva
Karipekka Hyytiä

Ay-liike ei "yleishyödyllisenä" yhdistyksenä maksa tuloistaan veroa. Esimerkiksi vuokra-asuntoyhtiöidensä miljoonaosingoista.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ei myöskään EK 50%ja SAK 50% jotka omistavat eläkeyhtiöiden kautta enemmistö osakkeet VVO.
Ei myös Akava eikä muut sijoittajat jotka omitaa 5% osakkeista.

PS hanna Mäntylän pitäisi olla tarkempi propakandassa.
Verottomia vuokra-asuntoja on myös
Säätiöillä,MTK,Kepulla,SRK,kunnilla

Joku on tahkonnut rahaa jo -70 luvulla ara-rahoituksella rakennetuista vuokra-asunnoista 100%. Takoo yhä kun VVO myi sille 8000 asuntoa-15

Konsernin esiyhtiön, Tarveasunnot Oy:n perusti vuonna 1970
- keskustapuolueen entinen talouspäällikkö Reijo Vähätiitto.
-Yhtiö nimitettiin yleishyödylliseksi asuntorakennuttajaksi, ja se ryhtyi rakentamaan kiinteistöjä halintaansa
-valtion aravalainoituksen turvin.
- Vuosituhannen vaihteessa yhtiöllä oli vajaat 3 000 asuntoa.

Yhtiön toimintaa kritisoitiin siitä, että omistus oli keskittynyt yksityiselle Vähätiiton suvulle.
-Valtion asuntorahasto keskeytti lainoituksensa yhtiölle syksyllä 2006, ja ilmoitti jatkavansa sitä ainoastaan jos omistuspohja laajenee.
- Tällöin konsernin yleishyödylinen asuntorakennuttaminen eriytettiin TA-Yhtymä Oy:ksi, johon Vähätiittojen omistusosuus määritettiin
korkeintaan 45 prosentiksi. 11 000 vuokra-asunnosta nyt-15 lähtien .

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #16

JK.Tarve-asunnoista 3 000 yksityinen henkilö teki vuokra ja asumistuilla rahaa 100%
36 vuotta,verovaroista? Nyt tekee 11 000 asunnosta 45% ?
Kumma kun ei närästä yhtään.
Mutta AY närästää vaikka jäseniä on joka puolueesta. Vai joko ne kaikki AY jäsenet hyppäs demareille kun näki mitä pers-kepu-kok-puolueet on ?

Luulis koko kansan "työväenpuolueen" edes olevan eri mieltä kuin RKP ja KOK?

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Vakuutusmaksuvero (kassoille), pääomatulovero ja yhteisön tulovero. Siitä alkuun.

Käyttäjän soppakour kuva
Antti Kettunen

Eli olet sitä mieltä että kaikki yleishyödylliset yhdistykset olisi verolle pantava? No sillä saataisiin todellakin veropohjaa laajennettua ja samalla tapettua melkoinen määrä .. noh, yleishyödyllistä toimintaa. Pääomatulovero on oikeastaan liki ainut josta olen kanssasi samaa mieltä mutta että vakuutusmaksuvero? Verohallinnolta:

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Maksut_ja_palautukset/Vakuutusmaksuveroohje(9923)

Kohta 3.

Yksinomaan seuraaviin vakuutussopimuksiin perustuvista vakuutusmaksuista ei kuitenkaan ole maksettava vakuutusmaksuveroa:

henkilövakuutussopimus (mm. tapaturma-, henki- ja eläkevakuutukset);

Melkeen näkisin että työttömyysvakuutus putoaa tuohon samaan lokeroon jos toki sitä ei erikseen mainita.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #17

Olen sitä mieltä että jäsentensä etua ajavat yhdistykset eivät ole yleishyödyllisiä eivätkä ansaitse verovapautta. Työttömän näkökulmasta ammattiyhdistys on enemmänkin yleishaitallinen toimija.

Vakuutusmaksuveroheitto oli lähinnä huono vitsi.

Voisin kyllä nähdä aayyllä yleishyödyllistäkin roolia. Esimerkiksi tulevaisuudessa paikallisessa sopimisessa tarjota työntekijöille tukea neuvotteluissa. Nimenomaan tukea, ei ylhäältä saneltuja ehtoja.

Käyttäjän soppakour kuva
Antti Kettunen Vastaus kommenttiin #22

Tuota tuota ... mitenkäs ajattelit asian rajata? Miten määrittelet yhdistyksen joka on "aidosti" yleishyödyllinen eikä siis aja jäsentensä etua?

Urheiluseurat lienevät suurin yksittäinen ryhmä jonka verottaja katsoo yleishyödylliseksi. Suurin osa niistä ajaa ainoastaan jäsentensä etua.

Se mitä mä tässä siis ajan takaa on että on kiva huudella "AY VEROLLE!" mutta sen käytännön toteuttaminen on huomattavasti vaikeampaa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
onko Sdp ja Antti Rinne vihdoinkin valmis keskustelemaan ammattiyhdistysliikkeiden verovapaudesta?

Kyllä varmaan on .Jos myös nämä luopuu verottomuudesta samalla
1.MTK,jäsenmaksut
2.EK,jäsenmaksut
3. Yrittäjät,jäsenmaksut
4.Loimaan-kassa,jäsenmaksut
5.Yrittäjien työttömyyskassa
5.PS säätiö
6,muut säätiöt.
Niillä kaikilla on verottomia aivan kuten SAK/AY:kin.

Mitä taas rikkaiden verottomiin tileihin tulee,mitä mieltä "Työväenpuolue" Persut on tästä?

Kaup.lehti keväällä -16
verottomat vakuutuskuoret 25,4 miljardia.
YLE 6.6.2016
- Vakuutuskuoriin on Suomessa sijoitettu
- jo 26,2 miljardia euroa.

15.8.2016
Suhteessa 26,2 mrd verottomina.

Valtion budjetti 2016
Menot 54,9 Mrd
Tulot 54,9 Mrd
26% BKT
Verottomat kuoret ja 6 Mrd verovaje?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK. Täällä Mansessa kuten Pirkkalassa on SDP ja PS jäsenmaksut puolueille verottomia.
Joko PS on esittänyt puoluetukiiin leikkaukset jota se oppositiossa vaati?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Nyt on jäänyt seuraamatta poliittiset päätökset, sillä kyllä PS:n edustajat ovat näköjään esittäneen ainakin vuodesta 2011 lukien puoluetukiin leikkausta ja onpas niitä tehtykin ainakin kahtena hallituskautena, edellisellä ja tällä nykyisellä.

https://www.eduskunta.fi/search/Sivut/results.aspx...
Tuosta löytyy ko. puolueen tekemät esitykset eduskunnalle.

Kannattaa avata budjetti, josta nuo leikkausmäärät on nähtävissä.
http://budjetti.vm.fi/indox/index.jsp

Tuo ensimmäinen lauseesi on käsittämätöntä tuubaa, sillä verolakien mukaan poliittisen puolueen jäsenmaksut eivät ole verovähennyskelpoisia menoja. Lisäksi verolain mukaan puoluetoiminta on yleishyödyllisenä verovapaata toimintaa (miksi siis jäsenmaksutulot olisivat veronalaista tuloa?), jollei kyseinen puolue harjoita esim. veronalaisena pidettävää liiketoimintaa, josta toiminnasta on verovelvollinen.

Kannattaa lukea tästä linkistä yleishyödyllisten yhteisöjen verotusohjeet, jottei puhele ihan omiaan;
https://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/El...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #9

Kysykö PS yrittäjä mitä mieltä nuo oli
ay-liikke Tehyn ja Akavan verovapaudesta

Tehyn entinen puheenjohtaja, kokoomuksen kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola
Akavan hallitus kaudella 2016-2017
Puheenjohtaja
Sture Fjäder
Varapuheenjohtajat
Olli Luukkainen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
Juha Häkkinen, Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Jore Tilander, Suomen Lakimiesliitto
Jyrki Wallin, Agronomiliitto

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #9

26.1.2016
TS
Puoluetukea myönnetään tänä vuonna yhteensä noin 30 miljoonaa euroa. Valtioneuvosto päätti puoluetukien myöntämisestä tiistaina.

Valtionavustukset myönnetään eduskuntapuolueiden poliittisen toiminnan ja puolueiden viestinnän tukemiseen.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Ne kuoret eivät ole verottomia vaan verot maksetaan vasta kun rahaa nostetaan omaan käyttöön. Aivan samalla tavalla kuin tavan kansan suosimien sijoitusrahastojen kanssa. Realisoitumatonta tuottoa ei veroteta.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Aivan, mutta kun demarit ja vasemmisto ylipäänsä olisi haukan lailla panemassa ko. kuoret verolle, vaikka niistähän saattaa koitua sijoitustappiota loppupeleissä. Väliäkö tuolla on vasemmistolle? Ei tietenkään. ;)

Eihän sijoitusosakkeista, eikä -kiinteistöistäkään veroteta arvonnoususta ennenkuin tuotto realisoituu. Normaali käytäntö sijoitustuottojen verottamisessa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela Vastaus kommenttiin #10

Nythän ei ole 6 mrd verovajetta? Eihän ? Mielummin se leikataan pienituloisimmilta kuin annetaan maataloustukiin ja lapsilisiin.Eikö?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Noinhan se olisi laman aikana mukavaa myös palkansaajilla.Ei veroja kun ajat on kireät .

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Minusta brittien leimaveron tyyppistä ratkaisua kannattaisi osakekaupoille pohtia. Parhaimmillaan tämä voisi jopa lisätä osakkeiden likviditeettiä piensijoittajan näkökulmasta mikäli se pienentäisi volatiliteettiä. Nolla pilkku jotain prosenttia pörssikaupan arvosta.

Sillä sitten työn verotusta ja sivukuluja alas.

Käyttäjän ToukoKivi1 kuva
Touko Kivi

Kansanedustaja Pia Viitanen (sd.) on tehnyt jonkun kannanoton ja asiaa penätään puolueen puheenjohtajalta Antti Rinteeltä (sd.).

Tämähän on vähän sama kuin kansanedustaja Olli Immonen (ps.) tekisi jonkun kannanoton ja asiaa aina tivattaisiin puolueen puheenjohtajalta Timo Soinilta (ps.).

Eikö se ole selvää, että asia ei kuulu Antti Rinteelle? Eikö se ole selvää, että asia ei kuulu Timo Soinille? Siis jos tehdään joku hurja kannanotto, niin kyllä se voi kuulua. Mutta ei tälläinen... siis tämäkö nyt sitten on joku kumouksellinen tai hurja kannanotto, ehdotetaan varovaisesti että veropohjaa voisi kasvattaa finanssisektorilla?

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ketkä ministereisä istuu Rahaministeriö-valiokunnassa jotka päättää valtion rahoista? Oikein. Sipilä,Orpo,Soini,Vehviläinen,Rehn,Berner.

Kun hallitukseen hinkuu on vastuu myös hallituksen toimista.
Ministerivaliokunta päättää yhdessä asioista Pj.on pääministeri.

Käyttäjän ToukoKivi1 kuva
Touko Kivi

Itse asiaan liittyen: Montako miljoonaa sillä arvellaan säästettävän, että "ammattiyhdistysliikkeiden verovapaudesta" luovuttaisiin?

Montako miljardia sillä arvellaan ansaittavan, että "finanssisektorin" verotusta nostettaisiin?

Riippuu tietysti yksityiskohdista. Jokainen voi laskeskella itse, paljonko rahaa Suomen valtio ansaitsisi jos esimerkiksi pääomatuloveroa nostettaisiin yksi prosenttiyksikkö (jos siis oletetaan, että verotettava pääomatulon määrä pysyy samana), ja paljonko rahaa Suomen valtio säästäisi, jos esimerkiksi AY-liikkeen jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta luovuttaisiin.

Muistan lukeneeni jostain (ei, valitan, en muista mistä eikä kirjaa nyt ole kirjakaapissani) Suomen Perustan (eli Perussuomalaisten ajatuspaja) ilmaisjulkaisusta, että veropolitiikassa tärkeää olisi säilyttää veroprosentit säännöllisinä sen sijaan että niitä joka vuosi veivattaisiin prosenttiyksikkö sinne tai tänne poliittisten muotivirtojen mukaan. Säännölliset veroprosentit helpottavat yrittäjän (pienen tai suuren) arkea, kun joka vuosi ei tarvitse stressata vaihtuvista veroprosenteista. Tämän minä ymmärrän kyllä viisaudeksi erittäin hyvin.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Pääomatuloveroa on tasaisin väliajoin nostettu 90-luvun 25%:sta nykyiseen maksimissaan 34%:iin. Suurin osa pääomatuloista menee verovelvottomille eläkerahastoille, valtiolle ja kunnille. Tai no eläkerahastot ovat teoriassa verovelvollisia mutta käytännössä eivät.

Nykyisillä prosenteilla tuotto on parisen miljardia vuodessa. Että olisiko se prosenttiyksikön nosto sitten joitakin kymmeniä miljoonia.

Kukaan ei taida osata sanoa paljonko AY:n verovelvolliseksi tekeminen toisi rahaa. Miljardibisneksistä siinä on joka tapauksessa kyse. Pelkästään jäsenmaksujen verovähennysoikeus tarkoittaa satojen miljoonien veromenetyksiä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Ei EK ja MTK jäsenmaksuilla jotka on myös verottomia ,senteillä pelata .

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Moni uskoo, että Suomessa on progressiivinen tuloverotus. Ja näin onkin suurimalle osalle suomalaisia.
- Kun tulot nousevat, niin veroprosentti nousee.

Mutta kaikkein suurituloisimpia veroprogressio ei koske.

Kun mukaan otetaan sekä ansio- että pääomatulot, niin ankarammin verotettuja ovat ne tulonsaajat, joiden bruttotulot ovat 200 000 euroa keskimäärin. Tämän tulotason yli veroprosentti yksittäisissä tapauksissa vielä nousee, mutta keskimääräinen veroprosentti ei enää nouse, vaan laskee.

Kaikkein suurituloisimmat, miljoonan tai yli saavat suomalaiset maksavat veroja keskimäärin noin 29 %
-eli saman verran kuin ne suomalaiset, joiden keskimääräinen tulo on noin 45 000 euroa vuodessa.

Tulohuipun matalat verot eivät ole sattumaa, vaan tehtyjen poliittisten päätösten suora seuraus.

Pääomatuloja verotetaan huomattavasti lievemmin kuin ansiotuloja, koska
-Ahon hallitus päätti vuonna 1993 eriytetystä tuloverotuksesta ja
-Vanhasen hallitus vuonna 2005 listaamattomien yhtiöiden osinkojen verovapaudesta.

Heikki Niskakangas, Aalto-yliopiston vero-oikeuden professori:
”Listaamattomasta yhtiöstä saatu osinkotulo on
Suomessa verovapaata tuloa tietyin edellytyksin 90 000:een euroon saakka.

-Sille ei ole mitään perusteita ja eikä sellaista ole missään muussa maassa.”

90 000 e pudotettiin -12 60 000 e (solidaarisuusvero)
Heti -15 SOS-hallitus nosti sen 75 000e.(Veroistahan ei ole pulaa?)

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Sitä sitten ehdotuksia Sipilälle ja Orpolle.

Miten lie EK suhtautuu kun menettää osuutensa VVO voitoista?

VVO:n suurimmat omistajat 31.12.2015

Osakkeenomistaja % osakekannasta
Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen 18,08 (EK 50%/SAK 50%)
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 16,98 (EK 50%/SAK 50%
Metallityöväen Liitto ry 9,70
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry 8,73
Rakennusliitto ry 8,31
Palvelualojen ammattiliitto PAM ry 7,49
Ammattiliitto Pro ry 7,47
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry 7,46
TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry 5,99
Tehy ry, Tehy rf 1,39
Muut 8,41
Kaikki yhteensä 100,00

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Pitää puhua integroidusta yritysverotuksesta, eli huomioida myös yhteisön tuloverosta (20%) valtiolle tulevat verotulot. Nämä verot on maksettu osinkoihin käytettävistä rahoista. Näitä veroja EI ole maksettu palkkoina maksettavista rahoista.

Siis ensin maksetaan 20% yhteisöveroa ja sitten 30/34% pääomatuloveroa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Sulle, mulle politiikkaa. Kaikki puolueet hyötyvät verovaroista, siksi niitä on vaikea poistaa.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Mitähän uutta tietoa meille lukijoille on tarjonnut eräs aktiivinen kirjoittaja. Laskujeni mukaan hän on kirjoittanut 13 kommenttia Harri Vuorenpään asialliseen kirjoitukseen, kun kommentteja kaikkiaan on 28.
Onneksi Alma on ostamassa Uuden Suomen syksyllä. Jospa tuolloin saataisiin jotain rotia saman henkilön kommenttien määrään. Uskoisin sillä olevan vaikutusta lukijoiden mielenkiinnon säilyttämiseksi hyviin blogikirjoituksiin.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Eli vain yksi "oikea" totuus? Sehän politiikan keskustelussa on tärkeintä .Olla samaa mieltä kaikissa asioissa.

Toimituksen poiminnat